איך מאבחנים דיכאון אצל גבר בנישואין

איך מאבחנים דיכאון אצל גבר בנישואין

דיכאון הוא תופעה נפוצה למדי באוכלוסיה הכללית, כאשר בערך אחד מכל חמישה סובל ממנה. אמנם גברים נוטים לסבול פחות מנשים מדיכאון בפרט ומהפרעות של מצב הרוח בכלל, אולם גם גברים בהחלט עלולים לפתח דיכאון בשלבים שונים של חייהם. כאשר הדבר קורה הוא ניכר במישורים שונים של החיים, החל מחיי המשפחה, הזוגיות והתפקוד ההורי, דרך התעסוקה והקריירה, ועד לקשרים החברתיים. במילים אחרות, זוהי תופעה שניתן להבחין בה, בוודאי על ידי זו שמלווה את הגבר שלה לאורך השנים ורואה שינויים בהתנהגותו.

המאמר הבא יסקור חלק מהשינויים הללו, או הסימנים, שבהם ניתן להבחין ועשויים להדליק נורה אדומה לגבי דיכאון אצל גבר נשוי.

כמה מילים על דיכאון

העולם הרגשי שלנו הינו עדין ומורכב, מלווה לעיתים בעליות של שמחה ואושר ולעיתים במורדות של מצב רוח יותר שפוף ואפילו מדוכדך. עקב כך השתרשו ביטויים עממיים כמו "אני מדוכא" או "אני בדיכאון". יחד עם זאת, מבחינת אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש המונח דיכאון מתייחס להפרעה לתפקוד היומי ולאיכות החיים, המלווה בתסמינים שנמשכים לאורך תקופה ממושכת למדי, לא מצב רוח החולף לאחר כמה שעות או לאחר יום או יומיים.

יחד עם זאת, גם בעגה המקצועית דיכאון אינו מונח אחד וחד משמעי. ישנם סוגים שונים של דיכאון, החל בתקופה של דכדוך קל יחסית, דרך תסמינים קשים וחמורים המתפרצים לפתע, ועד לתקופות ממושכות מאוד של דיכאון כרוני. יתר על כן, כל אחד מהאנשים או – במקרה הזה – הגברים הסובלים מדיכאון חווה זאת באופן אחר. לכל אחד יש את מאפייני האישיות שלו, את הסגנון הייחודי לו, את ההגנות הנפשיות, את ההתנהגויות והמחשבות המיוחדות – ולכן הדיכאון יורגש על ידי הגבר ועל ידי סביבתו באופן שונה.

הימנעות מטיפול

מה שבטוח, בדיכאון חשוב לטפל. הוא משפיע על כל מישורי החיים ואף עלול להחריף, ולעומת זאת ישנם טיפולים שבהחלט יכולים להועיל כמו שיחות עם איש או אשת מקצוע, טיפול תרופתי, טיפולים אלטרנטיביים, ודברים שניתן לעשות בבית על מנת לתמוך בטיפול. הבעיה היא, שלא כולם מקבלים טיפול לדיכאון. למעשה הנתונים מעידים שרק רבע מהאנשים הסובלים מדיכאון באמת מקבלים טיפול, ולכך יש כמה סיבות. ראשית, חלק גדול מהאנשים, ובעיקר גברים, נוטים להדחיק או להכחיש את הבעיה. מבחינתם, מצב הרוח השפוף והתסמינים הנלווים הם משהו שעוד מעט יחלוף, רק אפיזודה זמנית, התלויה בנסיבות החיים המשתנות.

שנית, בעיקר גברים נוטים לחפש פתרונות עצמאיים לבעיה, הבאים על חשבון שיתוף במצב הרוח ובמה שקשה עם אנשים אחרים, אפילו עם בת הזוג. לעיתים הפעילויות שנבחרות על ידי הגבר באמת מסייעות לו לשפר את מצבו, למשל עיסוק בספורט או שהייה עם חברים, אולם גברים גם נוטים לפעילויות שדווקא מחמירות את המצב. מדובר בפעולות של בריחה מהמצוקה הנפשית תוך שימוש לא מיטיב בחומרים – למשל שתיית אלכוהול. יש לזכור כי בתקופה של דיכאון הנטייה היא להסתגר, קשה להיפתח אל העולם ואפילו אל הקרובים ביותר, ולכן גברים בהחלט יכולים לבחור בדרך "העצמאית" של ישיבה מול הטלוויזיה או שתיית אלכוהול על מנת להתמודד עם המצב.

במילים אחרות, הנטייה להתמודד באופן עצמאי ללא עזרה מבחוץ, ביחד עם מאפיינים מופנים יחסית, שאליהם מצטרפת ההסתגרות של הדיכאון – כל אלו משולבים יחדיו ועלולים למנוע את הפנייה הנחוצה כל כך לטיפול, שלא פעם מגיעה עם עידוד של בת הזוג והאנשים הקרובים. מלבד הסיבות הללו, ישנן סיבות נוספות להיעדר טיפול מספיק בדיכאון אצל גברים. לדוגמא, חלק גדול מאוכלוסייה עדיין תופס את נושא "ההפרעות הנפשיות" תחת סטיגמה של מחלה או דבר ש- "אינו נורמלי", למרות שהן כה נפוצות בעולם.

באותו האופן, הפנייה אל טיפול נפשי אצל פסיכולוגית או פסיכותרפיסטית נתפסת עשויה להיות מאיימת, הן בשל החשש מסטיגמה של עצמי ושל אחרים, והן בשל ההרגשה הקשה לגברים רבים של הודאה בחוסר היכולת לפתור את הדברים לבד, כעין הרגשה של חולשה. אכן, מה שיכול היה להיות כה מובן מאליו – פנייה לעזרה מועילה בעת מצוקה – אינו צעד מתבקש וברור עבור הגבר.

יחד עם זאת, ודווקא לאור זאת, חשוב לזכור כי קשה מאוד עד בלתי אפשרי לצאת מהדיכאון לבד. כאשר אדם מצוי בתוך בור עליו להושיט את היד כלפי מעלה ולמצוא את היד המושטת אליו להוציאו משם, בין אם היד היא של אשת מקצוע, בין אם של האישה שלצידו, מכריו ואוהביו, או כולם יחדיו. לכן, יש לשים לב לסימנים העלולים להעיד על דיכאון אצל גבר נשוי, ובמידת הצורך לפעול ברגישות ובעדינות – ונושא זה של "מה לעשות" ייסקר בהמשך המאמר. לפני כן ייסקרו סימנים המאפשרים לאבחן דיכאון אצל גבר נשוי.

אילו סימנים יכולים להעיד על דיכאון של גבר נשוי

מבחינת פסיכיאטרים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ואנשי מקצוע נוספים, דיכאון הוא גם מצב נפשי שיש לטפל בו וגם אבחנה, הרשומה במדריך הפסיכיאטרים האמריקאי שנקרא DSM שאיתו עובדים בישראל. מדריך זה מפרט מספר תסמינים שהופעה משותפת שלהם לאורך תקופה מוגדרת מביאה לאבחנה של דיכאון, בין אם דיכאון מז'ורי, דיסתימיה (דיכאון כרוני עם תסמינים פחות חריפים), דיכאון אחרי לידה, דיכאון עונתי וכדומה. ואולם, רשימת התסמינים הללו אינה עוזרת בהכרח לאישה המלווה את בעלה "להוריד אל הקרקע" את מה שהיא רואה, להבחין האם הגבר שלה מצוי במצב דיכאוני.

על כן, השורות הבאות יסקרו מספר תסמינים באופן מובן שיבהיר כיצד הם עשויים להיראות במציאות במישורי החיים השונים. התסמין הראשון הינו מצב רוח מדוכדך, לא טוב, הנמשך לאורך תקופה של לפחות שבועיים. מדובר במצב רוח שאותו חווה הגבר רוב היום ובמשך מרבית הימים לאורך התקופה הזו. בתור מי שמכירה את הגבר שלה הכי טוב מכולם, אשתו בוודאי לא תתקשה להבחין בירידה המצב הרוח, או במצב רוח שלילי שנמצא מזה תקופה ארוכה ומתבטא ברבדים רבים – במילים שלו, בפתיחות ובאינטימיות, בשמחת החיים, בפעילויות שהוא מבצע, בתפיסת העולם שלו ובדעותיו, במידת האנרגטיות או העייפות שלו, וכדומה.

תסמין משמעותי נוסף שיכול להעיד על דיכאון הוא ירידה בהנאה. לדוגמא, ייתכן שהגבר היה נהנה מאוד לצפות במשחקי כדורגל בטלוויזיה, לצאת לרכיבה על אופניים, לשחק עם הילדים, להיפגש עם חברים, כל אחד והתחביבים ותחומי ההנאה שלו. לא מדובר רק על דברים שהגבר עושה מעת לעת, אלא גם על דברים קטנים – הוא אוהב לאכול גלידה, לשבת על המרפסת ולצפות בשקיעה, לעבוד בגינה וכן הלאה. אולם עכשיו, החיוך הקטן או הגדול שהיה לו על השפתיים – נעלם. לא נראה שהוא מפיק הנאה מאותן פעילויות או מאותם רגעים. ייתכן שבחלק מהם אכן ישנה הנאה, וייתכן גם מצב חמור יותר שבו ההנאה נעדרת בכלל, אך בכל מקרה התסמין שצריך להדליק נורה אדומה הוא ירידה בהנאה מדברים שבעבר הסבו הנאה.

עוד סימן, הנובע באופן ישיר מהקודם, הוא הקטנה משמעותית בפעילויות שבוצעו בעבר. מובן מאליו שאם הפעילות שהסבה הנאה כבר אינה עושה זאת, קטנה מאוד המוטיבציה להמשיך בה. בנוסף, אחד המאפיינים של דיכאון הוא ירידה באנרגיות הנפשיות והפיזיות, מעין עייפות ולאות – אפילו תשישות, כך שקשה מראש לגייס מוטיבציה. לכן, אם הגבר נראה פחות פעיל מבעבר, בוודאי באופן משמעותי, ואם נראה שאין לו חשק כמעט לכלום או לפחות למרבית הדברים, זהו סימן המצריך התייחסות רצינית.

לפני המשך סקירת התסמינים, ראוי לציין כי לא כל סימן בודד בפני עצמו מעיד על דיכאון. למשל, בהגדרה המקצועית, דיכאון קליני מצריך הופעה של לפחות חמישה תסמינים לאורך שבועיים לפחות, באופן משמעותי, ובדרך שמפריעה מהותית לתפקוד היומיומי ולאיכות החיים. במילים אחרות, לא להיכנס לפאניקה! יכולות בהחלט להיות תקופות של מצבי רוח פחות טובים, יכול להיות שעובר על הגבר משהו, שאינו בהכרח דיכאון ולא צריך להיבהל ולשדר לו שמצבו אינו בסדר. לעיתים נכון גם לתמוך ולהניח לגבר לעבור את התהליך הנוכחי, וכאמור בנושא של "מה לעשות" עוד יעסוק המאמר בהמשך. יחד עם זאת, חשוב גם להיות קשובים לאינטואיציה: יש הבדל בין גבר שממעיט לאחרונה בפעילויות, לבין גבר שאשתו חשה לגביו מזה זמן שהדברים אינם קשורה. התסמינים המתוארים במאמר זה מסייעים לחדד את ההבחנה בחיי היומיום.

אם כן, סימן מובהק נוסף הוא מעבר לחשיבה פסימית יותר. למשל, גבר שהיה נוטה לראות את עצמו מתקדם בקריירה, מפתח את עצמו, מקבל אחריות, תולה תקוות באינטימיות הטובה של הזוגיות, שואף להגיע לדירה, לרכב מסוים, למעמד סוציו-אקונומי משופר וכדומה – רואה כעת את העתיד במשקפיים אפורים עד שחורים. כעת הוא סבור שהתקווה להצליח ולהגשים את כמיהותיו הינה נמוכה מאוד וכמעט אינה קיימת. הוא רואה את מצבו האישי, את המצב הארצי והעולמי דרך פריזמה פסימית, ולעיתים פסימית מאוד.

לכך מצטרפת לא פעם ירידה משמעותית בהערכה העצמית. במקום ההבנה שיש ביכולתו למלא את תפקידיו במסגרות החיים שונות, כעת הגבר סבור שאינו בעל יכולות אלו. הוא נוטה לבקר יותר את עצמו ולעיתים גם את סביבתו, סבור שהוא נכשל בביצוע המטלות, שלא מעריכים אותו, ואף אם מקבל מילות הערכה מהסביבה – נדמה שהן אינן מחלחלות פנימה. למרבה הצער, לכך מצטרפת לעיתים גם ירידה אמיתית (לא רק הערכה) ביכולות הקוגניטיביות. לדוגמא, גבר שהיה פחות או יותר החלטי בעבר עשוי להתקשות כעת בקבלת החלטות, קטנות כגדולות, נראה שהוא מתקשה לשמור על ריכוז לאורך זמן, לעיתים הוא שוכח דברים כמו חפצים שהניח במקום מסוים או מטלות שהיה צריך לבצע.

עוד סימן שיכול להעיד על דיכאון קשור לאכילה ולתיאבון. לעיתים אנשים החווים דיכאון נוטים לאכילה רגשית מוגברת, שמטרתה לפצות על הרגשות השליליים ולהעניק להם נחמה, ולכך מצטרפת הירידה המשמעותית בפעילויות ובתנועתיות. התוצאה הבלתי נמנעת הינה עלייה במשקל, לעיתים באופן משמעותי וניכר, מה שלא מוסיף כמובן להערכה ולביטחון העצמי. מצד שני, לעיתים דיכאון מתבטא דווקא בירידה משמעותית בתיאבון, שהינה אחד ההיבטים של הירידה בהנאה וחוסר החשק הכללי. גבר שנהנה לפני כן מארוחה או ממאכלים מסוימים כבר לא ימצא בהם סיפוק, לא ימצא בהם טעם רב – תרתי משמע, והדבר עשוי להתבטא דווקא בירידה משמעותית במשקל – ללא כוונה כמובן לעשות זאת דרך דיאטה או באופן בריא.

סימנים המתבטאים בחיי הזוגיות והמשפחה

בשורות שלעיל נסקרו חלק מהתסמינים המרכזיים של דיכאון, וישנם נוספים – עליהם ניתן לקרוא באתרים ייעודיים ברשת וגם באתר זה. כעת נבחן כיצד סימנים של דיכאון יכולים להופיע ולהשפיע על חיי הזוגיות והמשפחה. ראשית, חשוב לומר כי סימנים אלו יכולים להיות מבלבלים מאוד, גם עבור סביבתו הקרובה של הגבר ובעיקר עבור אשתו. כאשר הוא נוטה להסתגר בדלת אמותיו, ממעיט לשתף, ממעט לצאת לפעילויות, רוטן ונרגז, עייף ומצוברח – עולה לא פעם השאלה – מדוע? נשים רבות יטו לשייך זאת לעצמן, או ליתר דיוק – ליחסים. האם זה משהו שאני עושה או לא עושה? האם הוא כבר לא אוהב אותי? האם הוא לא נמשך אליי?

זאת אומרת שקל מאוד להיכנס לבלבול, בוודאי אם בקשר חסרה כרגע או בכלל מידה של תקשורת פתוחה ואינטימיות. יתר על כן, הבלבול עלול להפוך עד מהרה להתמרמרות ולכעסים של האישה על הגבר שלה, אשר תפקודו הכללי הולך ויורד, שאינו משתף, שיוצר אווירה שלילית, שכבר אינו משמח אותה – והדבר משליך (בין אם הוא נאמר במפורש או שלא) – על הגבר שממילא סובל מדיכאון. לכן, מומלץ לסגל לעיתים הסתגלות קצת יותר "אובייקטיבית", כלומר לנסות ולראות את התמונה מבחוץ, לראות שמשהו עובר על הבעל שאמנם מתבטא ביחסים אך לא רק בהם, ושאינו נגרם במישרין ובאופן בלעדי מהיחסים עצמם.

אם כן, במישור הזוגי והמשפחתי יהיו כמה השפעות ברורות לדיכאון של הגבר. לדוגמא, במקרים רבים ניתן להבחין בירידה בחשק המיני, ושוב קל מאוד להתבלבל ולחשוב שאני כבר לא מושכת אותו. נכון, גבר שחווה דיכאון עשוי שלא להימשך לאשתו, אך לא בגלל בעיה בחזות החיצונית או באישיותה, אלא עקב מצבו הנפשי הירוד. במהלך דיכאון תדירות יחסי המין בהחלט עשויה לרדת, ואף כשמקיימים את היחסים נראה שהגבר פחות נהנה מהם, פחות נלהב, ולעיתים מתקשה להשיג זקפה חזקה או לשמור עליה. עוד סימן שניתן להבחין בו במיטה הוא שינה לא רציפה של הגבר. ייתכן שהוא שוכב לאורך דקות ארוכות או אפילו שעות במיטה, מתהפך מצד לצד, ומתקשה להירדם בשעה שפוקדות אותו מחשבות פסימיות. מצד שני, ייתכן שהוא מתעורר בשעה מאוד מוקדמת בבוקר, בניגוד להרגלו ובניגוד לצרכים השוטפים של הכנת הילדים לבית הספר או הנסיעה לעבודה.

ניתן להבין שגם התפקוד ההורי של הבעל עשוי לרדת בתקופה של דיכאון. לדוגמא, היציאה עם הילדים לגן המשחקים, לסרט, לחוף הים או לבילויים כבר אינה מדליקה אצלו את האור בעיניים. הוא פחות משחק איתם, פחות מקריא סיפורים לפני השינה ונראה שעושה זאת כדי לצאת ידי חובה, בעוד תדירות הבילויים והפעילויות המשותפות יורדת, ולעיתים נפסקת כליל. הוא גם עלול להיות נתון למצבי רוח משתנים, יותר כעוס ואף מתפרץ בזעם על הילדים, עקב דברים שבעבר עוררו תגובות הרבה יותר מתונות. התחושה יכולה להיות שהילדים ממש מפריעים לו, אפילו אם הוא אינו עושה לכאורה שום דבר, רק שוכב במיטה או יושב מול המחשב.

מה אפשר לעשות?

על מנת להסביר מה ניתן ומה כדאי לעשות נעבור לפנייה אישית וישירה, אלייך. החיים עם גבר שחווה דיכאון אינם פשוטים ויכולים לאתגר בכמה רמות. מה שכדאי לעשות הוא קודם כל לנסות להתבונן על הסימנים כפי שתוארו לעיל, ולהשתדל שלא לקחת אותם באופן אישי – כלומר לא לחשוב מייד שאת הגורם לדיכאון שלו. אם ראית מספר סימנים, ואפילו סימן אחד, זאת אומרת שהגבר שלך זקוק יותר מהכל לתמיכה – אפילו אם הוא נראה כמסתגר ודוחה את היד שאת מושיטה לעזרה.

בתקופה זו חשוב שתגייסי כוחות, עם כל הקושי הטמון ממילא במצב, תגייסי כמה שיותר עדינות ופתיחות ותנסי לעודד את הגבר לדבר על מה שעובר עליו. גם אם הוא אינו מראה זאת, ואפילו אם הוא מתרגז, הידיעה שיש מי שאוהבת אותו ועומדת לצידו נקלטת אצלו וחשובה לו. אם יש לך חברה קרובה שאת סומכת על דעתה, התייעצי איתה בדיסקרטיות ונסי לטקס עצה. קראי באינטרנט חומר על דיכאון ומשמעויותיו. וכפי יכולתך נסי למצוא נקודות של אור עבור הגבר שלך.

מעבר לכך זכרי שיש כמה דברים שיכולים להועיל לדיכאון. לדוגמא, פעילות ספורטיבית משפרת את ההרגשה הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, לכן אם הוא כבר מודיע על יציאה לריצה או לרכיבה על אופניים, עדיף לתמוך ולאפשר זאת גם אם השעה אינה בדיוק מתאימה לך. חשוב שבתקופה זו גם ישמור הגבר שלך על תזונה מתאימה, מאוזנת ככל האפשר. נכון, אין זה מתפקידך להאכיל אותו, אולם אם הוא במצב של אנרגיות ירודות, חוסר חשק וחוסר מוטיבציה, ולפעמים גם חוסר תיאבון, השתדלי לסייע לו לצרוך מזונות בריאים – בדגש  על כאלו המכילים ויטמינים מקבוצת B, חומצה פולית, אבץ, ויטמין C ואומגה 3. אפשר להשיג את המרכיבים הללו גם דרך תוספי מזון, אולם לפני שאת רצה לבית המרקחת – כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע.

גם גיוס הסביבה הקרובה לתמיכה בבעלך הינה חשובה מאוד. נכון, אין זו משימה קלה ובפרט אם הוא נוטה להסתגרות ולדחייה של עזרה ותמיכה. אך אפשר גם להתחיל בקטן: להתקשר לחבר טוב שלו ולדאוג לכך שידבר עימו מעת לעת, לעזור לארגן מפגש חברים, יציאה לבילוי משותף, וכדומה. ולגבייך, השתדלי לשמור על סבלנות ואורך רוח, על הכלה ונעימות, לתת לו חיזוקים קטנים לביטחון העצמי, לכך שהוא מוערך ואהוב, הראי לו את הטוב בחייו, ותני לו תקווה שהדברים עוד ילכו וישתפרו.

יחד עם זאת, עלייך גם לזכור ולהכיר במגבלות כוחותייך. אין ספק שאת האדם החשוב ביותר בחייו, אולם במקרים רבים היכולות של אדם מהשורה אינן מספיקות ויש להסתייע באנשי מקצוע. לכן, בסופו ובתחילתו של דבר כדאי לעודד את הגבר לפנות לסיוע מקצועי.

מה זה אומר – סיוע מקצועי?

הבשורות המעודדות הן שישנם טיפולים יעילים למדי עבור דיכאון. זוהי אינה גזירת גורל ובהחלט ניתן לשפר את המצב. נכון, ייתכן שהיציאה מהדיכאון עשוי להתפרש על פני תקופה, אבל יש אור בקצה המנהרה והדרך צריכה לעבור בסיוע מקצועי. כיצד מגיעים לסיוע כזה? ראשית, ניתן לפנות אל רופא המשפחה. ייתכן שהגבר שלך יסתייג משיחות פתוחות עם חברים ומכרים, אבל דווקא בפני הרופא יספר על מצבו. לעיתים, ההתייחסות אל בעיה נפשית במונחים ביולוגיים ורפואיים דווקא מקלה על גברים לקבל אותה ולהתמודד איתה.

רופא המשפחה יתשאל את הגבר לגבי מצבו: איך הוא מרגיש לאחרונה, כמה זמן הוא כבר מרגיש כך, האם היו אירועים מסוימים שעומדים מאחורי ההרגשה (למשל פיטורים מהעבודה, אובדן אדם אהוב וכדומה), מהם התסמינים שהוא חווה, האם כבר הרגיש כך בעבר, וכן הלאה. ייתכן שהגבר גם יתבקש למלא שאלון או שניים הבוחנים תסמינים של דיכאון, והרופא גם יבצע בדיקה גופנית קצרה שמטרתה לבדוק בעיות פיזיולוגיות שלעיתים גורמות לדיכאון. יכול להיות שיתבקשו גם כמה בדיקות המשך, למשל בדיקת דם.

בהתאם לממצאים יוכל הרופא לייעץ לגבר באופן ברור לגבי ההתמודדות הראויה. למשל, ייתכן שיומלץ על פגישות עם פסיכותרפיסט או פסיכולוג מטעם קופת החולים או באופן פרטי. מאידך, ייתכן שיומלץ על פגישה עם פסיכיאטר לצורך קבלת אבחון נפשי מקיף יותר. ייתכן גם שהרופא ירשום לגבר תרופה נוגדת דיכאון, כאשר התרופות של ימינו מתחילות להשפיע באופן מהותי לאחר כשלושה שבועות של נטילה. וייתכן גם שהרופא יוכל לספק המלצות נוספות לגבי שגרת החיים.

אפשרות נוספת ומומלצת היא לפנות ישירות לאיש או אשת מקצוע בתחום בריאות הנפש, בין אם מדובר בפסיכולוג קליני, פסיכותרפיסטית דינאמית, קוגניטיבית-התנהגותית או טרנספרסונלית. יש גברים שיעדיפו "לדלג" על הפנייה לרופא, על כל הפרוצדורה הבלתי נוחה עבורם, ולהגיע ישירות ובדיסקרטיות מוחלטת אל הקליניקה – ובימינו אפשר אפילו מהבית בזום, בסקייפ ובתוכנות אחרות. אנשי המקצוע הללו בהחלט עשויים לסייע להקל על הדיכאון ולצאת ממנו, בין אם במקביל לנטילת תרופות נוגדות דיכאון או בלעדיהן.

 

 

אודות הכותבת

התוכן נכתב ע"י אורטל קמר, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בעלת תעודה של שיטת טיפול אנרגטית בשם "להאיר את ליבנו באינסוף", בעלת תעודה באימון קואצינ'ג המתמקד בתקשורת והקשבה ומטפלת בפסיכותרפיה טראנספרסונאלית. 
 

אהבתם? שתפו >>