נפגעי נפש

טיפול בנפגעי נפש

העולם הטיפולי מציע מגוון רחב של התערבויות עבור נפגעי נפש אשר מטרתן לסייע, להקל ולאפשר התמודדות טובה יותר עם ההפרעה הנפשית. אחת הגישות המובילות עבור טיפול בנפגעי נפש היא כמובן הפסיכותרפיה, ובתוכה גם מצויה הפסיכותרפיה הטרנספרסונלית אשר מציעה ראייה ייחודית של האדם ומצבו ושל התהליך הטיפולי.

מי נמנה על אוכלוסיית נפגעי הנפש בישראל

בישראל קיימת אוכלוסייה רחבה מאוד של נפגעי נפש, הסובלים מבעיות נפשיות מגוונות בדרגות חומרה משתנות. בין היתר, מדובר באנשים הלוקים במחלות נפש או הפרעות במדרג חומרה גבוה, כמו למשל סכיזופרניה או דיכאון מז'ורי, וכן אנשים הסובלים מהפרעות אישיות, חרדות לרבות הפרעת דחק פוסט טראומטית, הפרעה דו קוטבית, ניורוזות, בעיות נפשיות עקב שימוש בסמים, ועוד. בדומה לשאר האוכלוסייה בישראל, גם אנשים אלו יכולים לפנות אל רופא המשפחה או באופן ישיר לפסיכיאטר, פסיכולוג, פסיכותרפיסט וקופת החולים – על מנת לקבל מענה טיפולי לבעיותיהם. כמו כן, בהתאם לאבחנתם ומצבם הם יכולים לקבל לעיתים סיוע מיוחד מהביטוח הלאומי ומארגונים נוספים.

סוגי הטיפולים עבור נפגעי נפש

כפי שישנה קשת רחבה של בעיות נפשיות כך ישנו מגוון רחב של התערבויות טיפוליות. לדוגמא, במקרים של התפרצויות פסיכוטיות במחלות נפש קשות יחסית, ישנה אפשרות להתאשפז לתקופת מה במוסד פסיכיאטרי אשר בו ניתנים טיפולים מסוגים שונים במטרה להביא להתייצבות. כמו כן, למען נפגעי נפש עומדים מטפלים הפועלים במסגרת מכונים, בקליניקות פרטיות, דרך קופות החולים, במרפאות לבריאות הנפש ובמוסדות נוספים. מטפלים אלו יכולים להציע טיפולים לפי הכשרותיהם ונטיותיהם, למשל פסיכודרמה, ביבליותרפיה וטיפולים נוספים בהבעה ויצירה, טיפול קבוצתי, טיפול זוגי ומשפחתי, טיפולי פסיכותרפיה, פגישות עם פסיכולוג קליני, וכן קבלת מרשם לתרופות מפסיכיאטר או מרופא המשפחה בהתאם למצב ולאבחנה.

טיפולי פסיכותרפיה לנפגעי נפש

טיפול לנפגעי נפש בפסיכותרפיה מבוסס לרוב על פגישות חד שבועיות, אשר במקרה הצורך יכולות גם להיות תכופות יותר. הפגישות עצמן נערכות במרבית המקרים בקליניקה, נמשכות בדרך כלל כ- 50 דקות ובהן המטופל והמטפל משוחחים זה עם זה על מגוון נושאים הקשורים לחייו של המטופל. בהתאם לגישתו והכשרתו של המטפל, ולפי הבנתו את מצבו של המטופל ונטיותיו, ייעזר המטפל בכלים שונים על מנת לקדם את המטרות.

כך לדוגמא, בפסיכותרפיה ניתן להשתמש בכלים ובתפיסות המגיעות מהעולם הפסיכו-דינאמי, אשר חותר להגיע על רבדים עמוקים בנפשו של האדם, כגון טראומות מהילדות, יחסים במשפחה הגרעינית, קונפליקטים בלתי מודעים וכדומה. המטרות של כלים אלו יכולות להיות מגוונות ולהשתנות בהתאם לפגישה ולסיטואציה, אך באופן כללי הם מכוונים להעמקת ההבנה העצמית של המטופל, לשחרור של קונפליקטים, להטבת יכולת הביטוי, ולהגברת הרווחה הנפשית. דוגמא נוספת היא שימוש בכלים המגיעים מהגישה הקוגניטיבית – התנהגותית (CBT), שאינה חותרת אל השורשים העמוקים בנפשו של האדם, אלא מתמקדת במכניזם הכרוך בהפרעה ובקשיים הנלווים לה. בגישה זו עוסקים בגילוי מחשבות ותפיסות בסיסיות היוצרות מעגלי חשיבה – רגש – התנהגות שליליים או בלתי מועילים, מבינים את הבעייתיות שבהן עבור המטופל, ומנסים למצוא דרכי התמודדות עימן או לאמץ הרגלי חשיבה מועילים יותר. מטבע הדברים, טיפול המבוסס בעיקרו על הגישה הפסיכו-דינאמית יהיה ארוך יותר מאשר טיפול המבוסס בעיקרו על הגישה הקוגניטיבית – התנהגותית.

פסיכותרפיה טרנספרסונלית לנפגעי נפש

פסיכותרפיה טרנספרסונלית היא ענף בפסיכותרפיה אשר ייחודו טמון בתפיסה כי האדם מורכב מיותר מאשר גוף ונפש. כלומר, מורכב גם ממימד שניתן לקרוא לו אוניברסאלי, שיתופי עם כלל הבריות, ועל כל פנים מעבר לעצמי הפרטי והאישי. מדובר בראייה יותר הוליסטית של האדם, אשר מתבוננת לא רק על הפתולוגיה ועל התסמינים, אלא על ההזדמנות שנקרתה בדרכו של המטופל ליצור קשר ולהתחבר אל מימדי קיום עמוקים יותר אשר מצויים בהישג ידו. החיבור אל היבט זה של הקיום כרוך באופן הדוק בתחושות של חמלה, אהבה ואחדות, וכן קשור אל המאוויים והכמיהות הבסיסיים ביותר שמלווים את המטופל, ורוצים לבוא לידי ביטוי.

על כן, טיפול בנפגעי נפש בפסיכותרפיה טרנספרסונלית מתייחד בעיקר במסגרת ההתייחסות השונה אל הטיפול והאדם, ופחות בכלים בהם נעשה שימוש. במילים אחרות, המטפל יכול להיעזר במגוון הכלים שתוארו לעיל מהגישות הקודמות, אך כאמור מתוך ראייה שונה, וכמו כן הוא יכול להיעזר בדמיון מודרך, מדיטציה, מיינדפולנס ועוד קשת רחבה של התערבויות ייחודיות.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

אודות הכותבת

התוכן נכתב ע"י אורטל קמר, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בעלת תעודה של שיטת טיפול אנרגטית בשם "להאיר את ליבנו באינסוף", בעלת תעודה באימון קואצינ'ג המתמקד בתקשורת והקשבה ומטפלת בפסיכותרפיה טראנספרסונאלית.