בעיות פוריות

טיפול בבעיות פוריות

לפי נתונים עדכניים, אחד עד שניים מכל 10 זוגות בישראל מתמודד עם בעיות פוריות. מדובר בבעיה המלווה באתגרים ובקשיים נפשיים שעשויה להשפיע על מצב הרוח, על הזוגיות ועל שגרת החיים בכללותה. מצד שני, למצב רגשי יכולה להיות השפעה על הצלחת טיפולי הפוריות, בין אם הם טבעיים או קונבנציונאליים. לכן כדאי לפנות לטיפול תומך ולקבל סיוע בתקופה מורכבת זו.

מהי בעצם "בעיית פוריות"

בעיות פוריות מוגדרות בספרות הרפואית כמצב שבו זוג מנסה להיכנס להיריון באופן טבעי, אך אין כניסה להיריון אחרי שנה של ניסיונות. כמו כן, לפי ההגדרה בעיית פוריות קיימת כבר אחרי חצי שנה של ניסיונות אם האישה היא מעל לגיל 35. ההתייחסות לגיל זה (35) קשורה לכך שאצל אישה מבוגרת עדיף להתחיל את הבירור ואת הטיפול ביתר מהירות, עקב ירידה טבעית באיכות הביציות עם השנים, וזאת על מנת לאפשר הבאת ילדים לעולם.

סיבות שונות לבעיית פוריות

ראשית, חשוב לציין שגם אם ישנן בעיות פוריות לפי ההגדרות שלעיל, אין בכך לומר שהזוג לא יוכל להיכנס להיריון, ואפילו באופן טבעי. יחד עם זאת, בשלב זה מומלץ להתחיל בבירור של בעיית הפריון שיכולה להיות מצד הגבר, מצד האישה, ולעיתים גם משני הצדדים. בהקשר זה חשוב לציין שבשלושה מתוך עשרה מקרים בעיית אי הפריון מקורה בגבר, ובשאר המקרים באישה. לאורך השנים התייחסה החברה והרפואה המערבית אל בעיות הפריון כנובעות אך ורק מנשים, ולכן חשוב להדגיש שוב שבשליש מהמקרים מקור הבעיה הוא בגבר. בעיות פוריות שמקורן באישה יכולות להיות הורמונאליות ומכאן להשפיע על סדירות המחזור ועל הביוץ, וכן ישנן בעיות מבניות כגון חסימה של החצוצרה, אנדומטריוזיס ומומים של צוואר הרחם והרחם. לעומת זאת, בעיות פוריות של הגבר יכולות להגיע משורה ארוכה של גורמים, החל בוריקולציה ועד לזיהום.

איך מטפלת הרפואה בבעיות פוריות

על מנת לברר את המקור הבעיה יש לגשת למספר בדיקות שחלקן פולשניות, ובהתאם לתוצאות נקבע הטיפול. באופן כללי, הטיפולים לנשים מתחלקים למתן תרופות ולהפריה חוץ גופית. הכוונה היא לתרופות שמטרתן היא להגביר את הביוץ אצל האישה, אשר עשויות בהחלט להביא להיריון ספונטני. לעומת זאת, במידה שאובחנה בעיה מבנית או שהטיפול התרופתי לא עוזר, אפשר להתחיל טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) שבהם לוקחים ביציות של האישה, מפרים אותן בזרע הגבר מחוץ לגוף, ולאחר מכן מחזירים אותן בתקווה שאחת הביציות המופרות תיקלט בהצלחה. על תהליך זה ניתן לחזור מספר פעמים. במידה שמקור הבעיה נמצא אצל הגבר, הפתרון שמציעה הרפואה הוא כמעט תמיד ניתוחי.

ראוי לציין שלצד הטיפולים הקונבנציונאליים מוצעות כיום גם גישות טבעיות לבעיות פוריות, החל מדיקור סיני ועד צמחי מרפא. במקרים מסוימים גישות אלו יכולות לייתר את הצורך בהתערבות הקונבנציונאלית, ובמקרים אחרים הן תומכות בהליך הרפואי ומסייעות להיבטים פיזיים ורגשיים של המטופלים.

קשיים רגשיים הקשורים לבעיות פריון

עבור מרבית הנשים והגברים מהווה הבאת ילד לעולם מרכיב משמעותי ביותר בחיים, אם לא המשמעותי שבהם. יתרה מכך, עבור נשים מסמלת הבאת ילד לעולם את הפריון והנשיות ברמה העמוקה ביותר, ועימה הכמיהה העזה והצורך להיות אמא. גם עבור גברים מהווה הפריון נדבך משמעותי בתחושת הגבריות והמסוגלות. עבור שני המינים, ההורות אינה רק שאיפה עמוקה אלא משימה התפתחותית ואבן דרך חשובה בהגשמה העצמית ובסיפור החיים. לכן, כאשר לא מצליחים להיכנס להיריון מתהווים בהדרגה קשיים רגשיים בלתי מבוטלים, הן ברמה האישית והן ברמה הזוגית. עם הזמן מתחילים לחלחל חששות ודאגות, תסכול וכעסים, פגיעה בביטחון ובדימוי העצמי, קוצר רוח והאשמות.

לאחר זמן מה פונים מרבית הזוגות לבדיקות ואבחונים, אשר פותחים תהליך שיכול להיות ממושך ביותר ולהתפרש על פני חודשים ארוכים. מדובר בתקופה לא פשוטה שבה יש להגיע למרפאות ורופאים ולחשוף בפניהם היבטים פרטיים ואינטימיים של החיים. כמו כן, במידה שהטיפול הוא תרופתי קיימות תופעות לוואי לא פשוטות כגון כאבי ראש, כאבי בטן ושינויים דרסטיים במצב הרוח. מעבר לכך, את התהליך כולו מלווים תקוות, פחדים, דאגות, כמיהות וחששות אשר עבורם חשוב לקבל תמיכה.

הפן הרפואי של התמיכה הרגשית

לאורך השנים נערכו מחקרים שבדקו את הקשר בין בעיות פריון ובין המצב הרגשי, אך הממצאים עדיין אינם ברורים לחלוטין. יחד עם זאת, גינקולוגים ותיקים העוסקים בהפריה חוץ גופית מעידים כי לפי ניסיונם, בהחלט קיים קשר בין המצב הרגשי ובין הסיכוי להיכנס להיריון. לדבריהם, ככל שהתהליך נעשה מתוך רגיעה וביטחון כך עולים סיכויי ההצלחה של ההליך. כמו כן, ישנם מחקרים המעידים כי שילוב של טיפולים אלטרנטיביים, כמו למשל דיקור סיני המטפל גם בפן הרגשי, מגדיל את סיכויי ההצלחה של טיפולי IVF קונבנציונאליים. מסיבה זו גם מומלץ לבחור ברופא שעימו הזוג מרגיש בנוח, שיש להם שפה משותפת ושקיים ביטחון מלא במסירות, במידת הפניות של הרופא ובקשר עימו.

פסיכותרפיה טרנספרסונלית ובעיות פוריות

הליווי הנפשי לבעיות פוריות יכול להיעשות במגוון רחב של גישות קונבנציונאליות או אלטרנטיביות. אחת מהן נקראת פסיכותרפיה טרנספרסונלית אשר משלבת בין שני העולמות ויכולה להביא כלים מהפסיכותרפיה המערבית, מתורות מזרחיות, מגישות של העידן החדש, ועוד קשת רחבה של טכניקות ייחודיות. כלים אלו משמשים לתמיכה במגוון הקשיים והתכנים שעשויים לעלות בטיפול, ומטבע הדברים משתנים ממקרה למקרה. בין היתר, באמצעות פסיכותרפיה טרנספרסונלית ניתן לגעת בהיבטים הבאים:

  • רגיעה ומנוחה – בפסיכותרפיה טרנספרסונלית ניתן להשתמש בכלים המועילים לרגיעה ומנוחה, למשל דמיון מודרך, תרגילי נשימות, מיינדפולנס, מדיטציה ועוד. הכלים יותאמו למצבם של המטופלים ולמה שהם יכולים להתחבר אליו ולהפיק ממנו תועלת.
  • משמעות הפוריות – באמצעות כלים השאובים מהגישה הפסיכו דינאמית ומגישות אחרות, מסייע המטפל להבין את עומק המשמעות של הפוריות עבור המטופלים. יכולות אלו להיות משמעויות הטמונות בעמקי הנפש, למשל עקב חוויות מהילדות המוקדמת, תפיסות שמתחת לסף המודע, ארכיטיפים בסיסיים ועוד. כמו כן, הטיפול יכול לעסוק במשמעות של הפריון, הלידה וההורות מבחינת ההתפתחות וההגשמה העצמית, בכמיהות העמוקות המתלוות לכך, וכן בהיבט הרוחני של כניסה להיריון והמשתמע ממנה.
  • חיבור למימד גבוה יותר – בפסיכותרפיה טרנספרסונלית קיימת התייחסות אל היבטי קיום המצויים מעבר לעצמי הפרטי והאישי, הגם שהטיפול לא חייב לעסוק בגלוי במישורים אלו. כניסה להיריון היא אחד האירועים הברורים ביותר בחיים שבהם הקיום הפרטי הופך למרובה, בין אם מדובר בנשיאת גוף בתוך גוף, ובין אם בהתרחבות אל המשפחתיות. לכן, למרות ודווקא לאור הקשיים של בעיות פוריות, פסיכותרפיה טרנספרסונלית מתייחסת אל המצב בתור הזדמנות לבחון את הכמיהה לחיבור לעצמי גבוה יותר ולמימד אוניברסלי שאנו חולקים עם יצורים אחרים. רגשות של אהבה וחמלה שכל כך שכיחות ביחסי הורה-ילד ואם-עובר יכולים לצוף במהלך הפגישות, וניתן להשתמש בהם על מנת למצוא ולגעת בחיבור אל מימדי קיום אחרים – בין אם ישנה הצלחה בטיפולי ההפריה או שעדיין לא.
  • תמיכה בזוגיות – כפי שראינו, בעיות פוריות והטיפולים הנלווים אליהן מציבות אתגר משמעותי לזוגיות, כאשר הדאגות והתסכול מצטברים ועלולים להוביל לכעסים, האשמות ומשברים. הטיפול הפסיכותרפי עשוי לכלול גם פגישות משותפות או נפרדות עם שני בני הזוג, ולסייע להם למצוא ולגייס את הכוחות על מנת לתמוך זה בזה. הפגישות גם יכולות לעסוק בעובדה, שממש כמו ההיריון גם הזוגיות מהווה נדבך משמעותי ביותר בחיי המטופלים, בהתפתחותם האישית וביכולתם להגיע אל מימדי קיום גבוהים ונרחבים יותר. במילים אחרות, דווקא הקשיים הנוכחיים יכולים להוות מקור לצמיחה ולחיזוק של האדם הפרטי ושל הזוגיות בכלל.
  • הבנת "הסיפור" – פסיכותרפיה טרנספרסונלית מסייעת למטופלים להתבונן על מהלך חייהם ולהבין כיצד תקופה זו משתלבת ב- "סיפור" שלהם. כך למשל, ניתן לשאול מה תקופה זו יכולה ללמד אותנו ומהו השיעור החבוי בה? כיצד היא משפיעה על גישת המטופל כלפי החיים, כלפי אלוהים וכלפי הגורל? האם יכול להיות שהיא לא סתמית ומקרית, אלא שיש בה משמעות עמוקה יותר?

יש לציין כי הדברים שלעיל נכונים גם לגבי נשים וגברים אשר נואשו או החליטו לוותר על ההיריון ועל ההורות בכלל. גם להם מסייעת הפסיכותרפיה הטרנספרסונלית בהשלמה עמוקה יותר עם החלטותיהם ועם מצבם בחיים, לגלות את השיעורים והלמידה, לראות את ההזדמנות לצמיחה ולהגשמת ייעוד שאיננו כרוך בהורות, וכן בחיזוק זוגיות שאין בה ילדים.  

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

אודות הכותבת

התוכן נכתב ע"י אורטל קמר, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בעלת תעודה של שיטת טיפול אנרגטית בשם "להאיר את ליבנו באינסוף", בעלת תעודה באימון קואצינ'ג המתמקד בתקשורת והקשבה ומטפלת בפסיכותרפיה טראנספרסונאלית.