מהם התסמינים הנפוצים של התקף חרדה?

טיפול במהם התסמינים הנפוצים של התקף חרדה?

שלום, אם אתם כאן, ייתכן שאתם מחפשים להבין טוב יותר מהן התקפי חרדה. זהו נושא שקרוב לליבי, שכן ראיתי כמה משתקים הם יכולים להיות עבור אנשים רבים. התקפי חרדה, או התקפי פאניקה, יכולים להופיע משום מקום ולהשאיר אתכם בתחושה של אימה וחוסר שליטה. הם יכולים לקרות לכל אחד, ללא קשר לגיל או רקע, וזיהוי הסימפטומים הוא צעד מכריע בהתמודדות איתם.

במאמר זה, אעבור אתכם על הסימפטומים הפיזיים והנפשיים הנפוצים של התקפי חרדה. על ידי הבנת הסימנים הללו, תוכלו להכין את עצמכם טוב יותר או לתמוך במישהו אחר שעובר את החוויה המאתגרת הזו. בואו נצלול פנימה ונפענח מה קורה במהלך התקף חרדה.

כמה מילים על התקף חרדה

כל אדם שחווה התקף חרדה במהלך חייו יודע שמדובר בחוויה קשה. אם תסתכלו על הנתונים תראו שמדובר בחלק נרחב מאוד מהאנשים. יחד עם זאת, אם לא די בקושי של התקף החרדה יש אנשים הסובלים מהתקפי חרדה החוזרים על עצמם ולמעשה התופעה מתמשכת. מדובר בקושי לא פשוט בלשון המעטה, המשפיע באופן משמעותי על מכלול מישורי החיים: על העולם הפנימי והאישי ועל הרווחה הנפשית, על המישורים החברתיים, הזוגיות, העבודה, על התפקוד היומיומי ועוד.

הסימפטומים של התקף החרדה עצמו משתנים מאדם לאדם ונוטים להופיע בצורה פתאומית, פעמים רבות כאשר מצב הרוח דווקא די

התקף חרדה מתמשך, איך מטפלים
חרדה מתמשכת הינה נושא המצריך ליווי וטיפול ובהחלט ניתן לפיתרון

רגוע. יחד עם זאת, הם מעידים שמתחת לפני השטח קיים איזה עניין נפשי המוביל להתקף. על פי רוב מדובר בהתגברות יחסית מהירה של התסמינים אשר דועכים מעצמם כעבור כמה דקות. הסימפטומים של התקפים אלו כוללים בין היתר הזעה, דופק מהיר, תחושת חנק, תחושה של קוצר נשימה, תחושת חום או קור, תחושה של חוסר יציבות וסחרחורת, בחילות ואי נוחות בבטן, תחושה לא מציאותית או שנמצאים מחוץ לגוף, פחד מפני איבוד שליטה ופחד למות. מעבר לכך יכולים להיות סימפטומים נוספים כגון בכי, נוקשות של הצוואר, כאבי ראש ועוד.

אילו תסמינים פיזיים שכיחים בהתקף חרדה?

חוויה של התקף חרדה יכולה להיות מעיקהה למדי, במיוחד כאשר מופיעים לפתע תסמינים פיזיים. חשוב להבין את התסמינים הללו על מנת להתמודד איתם ביעילות. הנה כמה סימנים פיזיים נפוצים שעשויים להעיד על כך שאתם חווים התקף חרדה.

דופק מהיר

אחד הדברים הראשונים שאתם עשויים להבחין בהם במהלך התקף חרדה הוא דופק מהיר או פועם. זה מרגיש כאילו הלב שלכם דוהר מחוץ לחזה. זה קורה מכיוון שגופכם מתכונן לתגובת "הילחם או ברח", ומזרים יותר דם לשרירים שלכם כהכנה לפעולה. למרות שזה יכול להיות מדאיג, חשוב לזכור שדופק מהיר זה הוא תגובה שכיחה לחרדה ואינו בהכרח סימן לבעיה בריאותית חמורה יותר.

קוצר נשימה וכאבים בחזה

קוצר נשימה וכאבים בחזה הם תסמינים שכיחים נוספים. במהלך התקף חרדה, אתם עשויים להרגיש כאילו אינכם מצליחים לנשום או שהחזה שלכם מתהדק. זה יכול להיות מפחיד ואף להרגיש כמו התקף לב. קוצר הנשימה מתרחש מכיוון שחרדה גורמת לנשימה שלכם להיות רדודה ומהירה, המכונה היפר-ונטילציה. זה לא רק גורם לכם להרגיש חסרי נשימה אלא גם יכול להוביל לכאבים בחזה כאשר השרירים שלכם מתהדקים והחזה שלכם מתכווץ.

אחד מכל 6 אנשים חווה חרדה מתוך מצגת של משרד הבריאות

הזעה ורעידות

הזעה ורעידות הן גם תופעות שכיחות במהלך התקף חרדה. אתם עשויים למצוא את עצמכם מזיעים באופן מוגזם גם אם החדר אינו חם או שרמת הפעילות שלכם נמוכה. הזעה מוגברת זו היא חלק נוסף מתגובת הגוף הטבעית שלכם ללחץ, ועוזרת לקרר אתכם כהכנה לסכנה נתפסת. רעידות או רעד יכולות להתרחש כאשר גופכם משחרר אדרנלין, מה שגורם לשרירים שלכם להתעוות או לרעוד באופן בלתי נשלט.

סחרחורת וערפול חושים

סחרחורת וערפול חושים הם תסמינים נוספים שאתם עשויים לחוות במהלך התקף חרדה. תחושות אלו יכולות לגרום לכם להרגיש לא יציבים או כאילו החדר מסתובב. הסחרחורת מתרחשת מכיוון שהיפר-ונטילציה מפחיתה את כמות הפחמן הדו-חמצני בדם שלכם, מה שיכול להוביל לתחושת חלשה או חוסר יציבות. זהו תסמין שכיח ולא מזיק, אם כי הוא יכול להיות לא נעים ומבלבל למדי ברגע עצמו.

הכרת התסמינים הצפויים יכולה לסייע לכם לנקוט בצעדים להרגעה ולהפחתת עוצמת ההתקף. אם אתם חווים תסמינים אלו לעתים קרובות, ייתכן שכדאי לפנות לייעוץ ותמיכה מקצועית כדי ללמוד כיצד להתמודד בצורה יעילה יותר. למידע נוסף על תסמיני התקף חרדה, ניתן לבקר בקישור זה.

אילו תסמינים פסיכולוגיים מלווים התקף חרדה?

כשמדובר בהתקפי חרדה, התסמינים הפסיכולוגיים יכולים להיות מכריעים בדיוק כמו התסמינים הפיזיים. הבנת התסמינים הללו יכולה לעזור לכם להתמודד איתם בצורה טובה יותר ולפנות לעזרה המתאימה בעת הצורך.

כיצד פחד ואימה מתבטאים?

פחד ואימה הם לרוב התסמינים הפסיכולוגיים הראשונים שתבחינו בהם במהלך התקף חרדה. זוהי תחושה פתאומית ועזה שמשהו נורא עומד לקרות. זו לא דאגה אופיינית; זוהי תחושה עמוקה של אבדון קרב שיכולה לגרום לכם להרגיש כאילו אתם מאבדים שליטה. ייתכן שתמצאו את עצמכם חושבים, "מה אם אני לא אעמוד בזה?" או "מה אם יקרה משהו רע באמת?" המחשבות הללו יכולות להיות משתקות ולהקשות על הריכוז בכל דבר אחר.

מחשבות פולשניות וכיצד הן משפיעות על אנשים?

מחשבות פולשניות הן תסמין פסיכולוגי נפוץ נוסף במהלך התקפי חרדה. אלו הן מחשבות לא רצויות ומטרידות שנראות כאילו צצות משום מקום וקשה להיפטר מהן. הן יכולות להיות על כל דבר, אבל הן סובבות לעתים קרובות סביב פחדים ותרחישי אימה. לדוגמה, אתם עשויים לחשוב פתאום, "מה אם אתעלף בציבור?" או "מה אם יהיה לי התקף לב?" המחשבות הללו יכולות להיות בלתי פוסקות ולגרום לכם להרגיש אפילו יותר חרדים. חשוב לזכור שהמחשבות הללו הן רק מחשבות. הן לא חייבות לשקף את המציאות, למרות שהן מרגישות אמיתיות מאוד ברגע זה.

דה-פרסונליזציה ודה-ריאליזציה

דה-פרסונליזציה ודה-ריאליזציה הן תסמינים מדוברים פחות אך מטרידים באותה מידה של התקפי חרדה. דה-פרסונליזציה היא תחושה של ניתוק מעצמכם, כאילו אתם צופים בפעולות שלכם מחוץ לגוף שלכם. זה כאילו שאתם לא באמת שם, מה שיכול להיות מבלבל להפליא. דה-ריאליזציה, לעומת זאת, היא התחושה שהעולם סביבכם אינו אמיתי. זה עשוי להרגיש כאילו אתם בחלום או בסרט, וכל דבר נראה רחוק או סוריאליסטי. שני התסמינים הללו יכולים לגרום לכם להרגיש מבודדים ומבולבלים, ולהוסיף לתחושה הכללית של פאניקה.

הבנת התסמינים הפסיכולוגיים הללו היא קריטית. הם יכולים לגרום להתקפי חרדה להרגיש כאילו הם יוצאים משליטה, אבל ידיעה למה לצפות יכולה לעזור לכם לנקוט בצעדים להתמודד איתם בצורה טובה יותר. אם אתם חווים את התסמינים הללו באופן קבוע, ייתכן שהגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית כדי למצוא אסטרטגיות התמודדות יעילות.

כיצד ניתן להבדיל בין פאניקה להתקפי חרדה?

ההבחנה בין פאניקה להתקפי חרדה יכולה להיות מאתגרת מכיוון ששניהם חולקים תסמינים רבים, אך הבנת הניואנסים יכולה לעזור לנהל ולטפל בהם בצורה יעילה יותר. הנה דרך פשוטה להסתכל על זה:

משך והופעה

חרדה נוטה להיבנות בהדרגה. זה כמו צריבה איטית שעולה עם הזמן, לעתים קרובות מופעלת על ידי מתח או מחשבות מדאיגות. אתם עשויים להרגיש חסרי מנוחה, מתוחים או לחוש תחושה כללית של חוסר נוחות שנמשכת. מצד שני, התקף חרדה פוגע בך פתאום ומגיע לשיאו תוך דקות. רגע אחד אתם בסדר, ובשני, אתם מוצפים בפחד עז ותסמינים פיזיים כמו דפיקות לב מואצות או קוצר נשימה.

עוצמת הסימפטומים

בעוד ש] יכולה להיות עזה, היא בדרך כלל לא מגיעה לאותה רמת שיא של תסמינים פיזיים כמו התקף פאניקה. עם חרדה, אתם עלולים לחוות מתח שרירים, כאבי ראש או בעיות בבטן, אבל אתם בדרך כלל יכולים להמשיך ביום שלכם, אם כי בצורה לא נוחה. התקפי פאניקה, לעומת זאת, משתקים יותר. התסמינים לרוב חמורים כל כך שהם יכולים לחקות התקף לב, מה שמקשה על תפקוד תקין. אתם עשויים להרגיש כאילו אתם מאבדים שליטה או אפילו מתים.

טריגרים

חרדה קשורה לעתים קרובות לגורמי לחץ או מצבים ספציפיים. לדוגמה, דאגה לקראת בחינה או ראיון עבודה קרובים עלולה לעורר חרדה. התקפי פאניקה, לעומת זאת, יכולים להופיע משום מקום, ללא סיבה ברורה. אתם יכולים לצפות בטלוויזיה או אפילו לישון כשהתקף פאניקה מכה, מה שמוסיף לחוסר הצפוי והפחד הקשורים אליהם.

תסמינים פסיכולוגיים

גם פאניקה וגם התקפי חרדה כרוכים בתסמינים פסיכולוגיים, אך הם נבדלים בעוצמה ובמוקד. חרדה מגיעה לעתים קרובות עם דאגה מוגזמת ותחושת אימה מאירועים עתידיים. התקפי פאניקה, לעומת זאת, מביאים פחד עצום, המלווה לעתים קרובות בתחושת אבדון מתקרב או פחד ממוות.

הבנת ההבדלים הללו יכולה לעזור לכם לנהל טוב יותר את התסמינים שלכם ולחפש טיפול מתאים. אם אינכם בטוחים, תמיד מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות אשר יוכל לספק הדרכה המותאמת למצבכם.

אילו צעדים מיידיים ניתן לנקוט במהלך התקף חרדה?

כאשר אתם חשים התקף חרדה מתקרב, התחושה יכולה להיות מכריעה. אך ישנם מספר צעדים בהם תוכלו לנקוט כדי להתמודד עם הסיטואציה ביעילות.

ראשית, התמקדו בנשימה שלכם. זה אולי נשמע פשוט, אך נשימות איטיות ועמוקות יכולות לעשות הבדל גדול. נסו לשאוף דרך האף תוך כדי ספירה עד ארבע, עצרו את נשימתכם לספירה של ארבע, ואז נשפו דרך הפה לספירה של ארבע. חזרו על כך מספר פעמים עד שתתחילו להרגיש רגועים יותר.

שנית, טכניקות הארקה יכולות לעזור לכם להישאר נוכחים ברגע. שיטה יעילה אחת היא טכניקת 5-4-3-2-1. הביטו סביבכם ונקבו בשמם של חמישה דברים שאתם יכולים לראות, ארבעה דברים שאתם יכולים לגעת בהם, שלושה דברים שאתם יכולים לשמוע, שני דברים שאתם יכולים להריח, ודבר אחד שאתם יכולים לטעום. תרגיל זה יכול להסיח את דעתכם מהחרדה ולהחזיר אתכם לרגע הנוכחי.

צעד שימושי נוסף הוא לאתגר את המחשבות שלכם. חרדה מביאה לעתים קרובות מחשבות שליליות ובלתי רציונליות. שאלו את עצמכם האם מחשבות אלו מבוססות על עובדות או שמא מדובר בפחדים מוגזמים. הזכירו לעצמכם שמה שאתם חווים הוא התקף חרדה ולא משהו רציני יותר כמו התקף לב.

אם אפשר, עברו למקום שקט ובטוח. לפעמים, שינוי סביבה יכול לסייע בהפחתת עוצמת התקף החרדה. שבו, עצמו את עיניכם והתמקדו במחשבות מרגיעות או דמיינו מקום שליו.

לבסוף, אל תהססו לפנות לתמיכה. התקשרו לחבר או לבן משפחה שמבין את מצבכם. לפעמים, עצם השיחה עם מישהו יכולה לעזור לכם להרגיש מקורקעים יותר ופחות לבד.

זכרו, צעדים אלה אינם תרופה אך יכולים לסייע בהתמודדות עם התקף חרדה כאשר הוא מתרחש.

סיכום ופתרון

הבנת התסמינים הנפוצים של התקף חרדה יכולה לסייע לך לזהות ולנהל את האירועים הללו בצורה יעילה יותר. החל מסימנים פיזיים כמו דופק מהיר וקוצר נשימה ועד לתסמינים פסיכולוגיים כמו פחד ומחשבות טורדניות, מודעות למה לצפות יכולה לחולל שינוי משמעותי. כמו כן, חשוב להכיר את ההבדל בין חרדה להתקפי פאניקה, ולהיות מוכנים עם כמה אסטרטגיות התמודדות מיידיות. על ידי הכרה בתסמינים אלו ונקיטת צעדים יזומים, תוכלו להחזיר לעצמכם את השליטה ולשפר את הרווחה הכללית שלכם. זכרו, אתם לא לבד, ותמיד יש עזרה זמינה.

אני מציעה גישה טיפולית בחרדות – חומלת והוליסטית, המושתתת על הרקע שלי במדעי ההתנהגות, ריפוי אנרגטי, אימון וטיפול פסיכותרפיה טרנספרסונלי. בקליניקה שלי, אני יוצרת מרחב בטוח ומכיל שבו מטופלים יכולים לחקור ולהבין את מקור הכאבים והפחדים שלהם ברבדים פיזיים, רגשיים, רוחניים ונשמתיים. במקביל ותוך כדי התמקדות בתקשורת ובהקשבה, אני שואפת להתיר קשרים רגשיים עמוקים ולהדריך את המטופלים שלי לעבר שלווה פנימית עמוקה ורווחה נפשית.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

אודות הכותבת

התוכן נכתב ע"י אורטל קמר, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בעלת תעודה של שיטת טיפול אנרגטית בשם "להאיר את ליבנו באינסוף", בעלת תעודה באימון קואצינ'ג המתמקד בתקשורת והקשבה ומטפלת בפסיכותרפיה טראנספרסונאלית.