דיכאון אצל גברים – המאבק השקט תסמינים והתמודדות

טיפול בדיכאון אצל גברים – המאבק השקט תסמינים והתמודדות

דיכאון היא בעיה נפשית נפוצה שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שהוא מקושר לעתים קרובות לנשים, דיכאון שכיח גם בקרב גברים. עם זאת, אבחון וטיפול בדיכאון אצל גברים יכולים להיות מאתגרים בשל הבדלים בסימפטומים ובציפיות החברתיות. בעמוד זה נסביר בנוגע לשכיחות, הסימפטומים והגורמים לדיכאון אצל גברים, כמו גם את ההשפעות של דיכאון שלא אובחן ולא טופל. ניגע גם באסטרטגיות טיפול והתמודדות שונות לגברים הסובלים מדיכאון, תוך הדגשת החשיבות של התמודדות עם בעיה נפשית זו.

הבנת דיכאון אצל גברים

הגדרה והסבר של דיכאון

דיכאון הוא הפרעה נפשית המאופיינת בתחושות מתמשכות של עצב, ייאוש וחוסר עניין או הנאה בפעילויות. הוא יכול להשפיע על המחשבות, הרגשות, ההתנהגות והרווחה הכללית של האדם. דיכאון יכול לנוע בחומרתו מקל עד חמור ויכול להיות תגובה זמנית למצב מאתגר או מצב כרוני הדורש טיפול מתמשך.

הבדלים בדיכאון בין גברים לנשים

בעוד דיכאון משפיע על גברים ונשים כאחד, ישנם הבדלים ניכרים באופן שבו הוא מתבטא בכל מגדר. גברים נוטים להפגין יותר סימפטומים חיצוניים, כגון כעס, עצבנות ותוקפנות, בעוד שנשים נוטות יותר להציג סימפטומים פנימיים, כגון עצב ורגשות של חוסר ערך. בנוסף, גברים עשויים להיות נוטים יותר להשתמש במנגנוני התמודדות לא בריאים, כגון התעללות בסמים או עבודה מופרזת, כדי להסתיר את הדיכאון שלהם. הבדלים אלה יכולים להקשות על זיהוי ואבחון דיכאון אצל גברים, מה שמוביל לשכיחות נמוכה יותר מדווחת בהשוואה לנשים.

סימנים וסימפטומים של דיכאון אצל גברים

גברים עם דיכאון עשויים לחוות מגוון של תסמינים, שחלקם עשויים להיות שונים מאלו שחוות נשים. סימנים נפוצים לדיכאון אצל גברים כוללים:

  • תחושות של עצב, ייאוש או ריקנותגבר הסובל מדיכאון
  • עצבנות או כעס
  • התנהגות תוקפנית
  • קושי בריכוז או קבלת החלטות
  • שינויים בדפוסי השינה (נדודי שינה או שינה מופרזת)
  • אובדן עניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר
  • שינויים בתיאבון ובמשקל
  • עייפות או חוסר אנרגיה
  • התמכרות לחומרים
  • הסתגרות מסיטואציות חברתיות
  • מחשבות על מוות או התאבדות

סימנים של דיכאון אצל גברים הכרה במאבק השקטגורמים לדיכאון אצל גברים

גורמים ביולוגיים

ישנם מספר גורמים ביולוגיים שעשויים לתרום להתפתחות דיכאון אצל גברים. גנטיקה עשויה לשחק תפקיד, שכן היסטוריה משפחתית של דיכאון מגדילה את הסיכון לפתח את המצב. חוסר איזון הורמונלי, כגון רמות נמוכות של טסטוסטרון, עשוי גם לתרום לדיכאון אצל גברים. בנוסף, מצבים רפואיים מסוימים, כמו היפותירואידיזם או כאב כרוני, יכולים להגביר את הסיכון לדיכאון.

גורמים חברתיים-תרבותיים

ציפיות חברתיות ונורמות תרבותיות עשויות להוות גורם נוסף להתפתחות ולהתבטאות של דיכאון אצל גברים. גברים צפויים לעתים קרובות לדבוק בתפקידי מגדר מסורתיים שמבליטים יותר: כוח, מנהיגות, הובלה, ציפיות גבוהות, סטואיות ועצמאות. ציפיות אלו יכולות להקשות על גברים לבטא את רגשותיהם או לחפש עזרה לבעיות בריאות הנפש, מה שמוביל לדיכאון שלא אובחן ולא טופל. יתר על כן, הסטיגמה החברתית השלילית סביב אדם הסובל ממצוקה נפשית עשויה להצביע כביכול על "חולשה" ועשויה למנוע מגברים להכיר בדיכאון שלהם או לחפש טיפול.

גורמים פסיכולוגיים ואירועי חיים

גורמים פסיכולוגיים שונים ואירועי עבר בחיים מהווים גורם נוסף לדיכאון אצל גברים. רמות גבוהות של לחץ, דימוי עצמי נמוך והיסטוריה של התעללות או טראומה בילדות יכולים להגביר את הסיכון לפתח דיכאון. בנוסף, אירועי חיים כגון אובדן עבודה, קשיים כלכליים,מלחמות וסכסוכים, בעיות במערכות יחסים ומוות של אדם אהוב יכולים להוות טריגר לדיכאון אצל גברים.

השלכות של דיכאון לא מאובחן ולא מטופל אצל גברים

השלכות על הרווחה האישית והבריאות

דיכאון לא מאובחן ולא מטופל עלול להשפיע באופן משמעותי על הרווחה האישית והבריאות הכללית של גבר. תחושות מתמשכות של עצב וחוסר תקווה עלולות להוביל לירידה באיכות החיים ולהפריע לתפקוד היומיומי. דיכאון לא מטופל עלול גם לתרום להתפתחות של הפרעות נפשיות אחרות, כגון חרדה או התמכרות לסמים, ולהגביר את הסיכון לבעיות בריאות פיזיות, כמו מחלות לב והשמנת יתר.

השלכות על מערכות יחסים ואינטראקציות חברתיות

דיכאון עלול להעיק על מערכות יחסים ולפגוע באינטראקציות חברתיות. גברים הסובלים מדיכאון עלולים להתרחק מחברים ומשפחה, דבר שמוביל לתחושות של בידוד ומחמיר את הדיכאון שלהם. בנוסף, עצבנות וכעס הקשורים לדיכאון אצל גברים עלולים להוביל לקונפליקטים במערכות יחסים, ובכך לפגוע עוד יותר בקשרים החברתיים ובמערכות התמיכה.

השלכות כלכליות

הנטל הכלכלי של דיכאון לא מטופל אצל גברים עלול להיות משמעותי. גברים הסובלים מדיכאון עלולים להתקשות לשמור על מקום העבודה שלהם עקב חוסר מוטיבציה, קושי להתרכז או היעדרויות מרובות ממקום העבודה. דברים שעשוים להוביל לאובדן מקום עבודה, הגברת הלחץ הנפשי שעשוי להתבטא בירידה בפריון ועלייה בעלויות הבריאות העשויים לתרום לקשיים כלכליים הן עבור הפרט והן עבור החברה כולה.

סיכון מוגבר להתאבדות

גברים הסובלים מדיכאון לא מאובחן ולא מטופל נמצאים בסיכון גבוה יותר להתאבדות בהשוואה לנשים. למעשה, גברים נוטים פי ארבעה למות כתוצאה מהתאבדות בהשוואה לנשים. השילוב של ציפיות חברתיות, חוסר נכונות לבקש עזרה והשימוש באמצעים קטלניים יותר בניסיון להתאבד תורמים לסיכון המוגבר הזה.

טיפול ואסטרטגיות התמודדות עם דיכאון אצל גברים

תרופות

תרופות נוגדות דיכאון, כגון מעכבי ספיגה חוזרת סלקטיביים של סרוטונין (SSRIs) או מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין-נוראפינפרין (SNRIs), יכולות להיות טיפול יעיל לדיכאון אצל גברים. תרופות אלה פועלות על ידי ויסות הנוירוטרנסמיטורים במוח, ומסייעות לשפר את מצב הרוח ולהקל על תסמיני הדיכאון. חשוב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי למצוא את התרופה והמינון הנכונים לכל אדם.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוא סוג של פסיכותרפיה המתמקד בזיהוי ושיפור דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים הקשורים לדיכאון. CBT יכול לסייע לגברים לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר, לשפר את כישורי התקשורת ולשפר את רווחתם הכללית. נמצא כי סוג טיפול זה יעיל מאוד בטיפול בדיכאון אצל גברים.

שינויים באורח החיים ואסטרטגיות התמודדות בריאות

בנוסף לתרופות ולטיפול, שינויים באורח החיים ואסטרטגיות התמודדות בריאות יכולים למלא תפקיד מכריע בטיפול בדיכאון. פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת ושינה מספקת יכולים כולם לתרום לבריאות הנפשית. בנוסף, גברים יכולים להפיק תועלת מלמידת טכניקות לניהול לחצים, תרגול מיינדפולנס וחיפוש תמיכה חברתית מחברים, משפחה או קבוצות תמיכה.

שאלות נפוצות:

מהם 3 התסמינים העיקריים של דיכאון?

חוויה של התסמינים העיקריים הבאים במשך מינימום שבועיים, כאשר רובם מתרחשים מדי יום, עשויה להצביע על נוכחות של דיכאון:

  • מצב רוח מתמשך של עצב
  • דאגה או ריקנות
  • תחושה של ייאוש או פסימיות.

באיזה גיל דיכאון הנפוץ ביותר אצל גברים?

התמונה ממחישה את התרחשותו של אירוע דיכאוני משמעותי בשנה האחרונה בקרב גברים מבוגרים אמריקאים בגילאי 18 ומעלה בשנת 2021.
כ-21.0 מיליון מבוגרים בארצות הברית חוו לפחות אירוע דיכאוני משמעותי אחד, המהווה 8.3% מכלל האוכלוסייה המבוגרת.

שכיחות האירוע הדיכאוני המשמעותי הייתה גבוהה יותר בקרב נשים מבוגרות (10.3%) בהשוואה לגברים (6.2%).

השכיחות הגבוהה ביותר של גברים שחוו אירוע דיכאוני משמעותי נצפתה בקבוצת הגיל 18-25 (18.6%). יתר על כן, השיעור הגבוה ביותר של אירועים דיכאוניים משמעותיים נמצא בקרב אנשים שזיהו את עצמם כמעורבים תרבותית (שני גזעים או יותר) (13.9%).

 

תמונה מתוך אתר ה- NIH

מהם 4 השלבים העיקריים בדיכאון?

  1. דיכאון מז'ורי (או דיכאון קליני) הצורה הזו של דיכאון היא מה שרוב האנשים מקשרים בדרך כלל למונח. דיכאון מז'ורי הוא הפרעת מצב רוח שנמשכת בדרך כלל לפחות שבועיים ומאופיינת בכמה מאפיינים עיקריים, כגון:
  • מצב רוח ירוד מתמשך
  • אנאדוניה, או אובדן עניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר
  • עייפות או חוסר מוטיבציה
  • שינויים במשקל או בדפוסי האכילה
  • הפרעות או שינויים בהרגלי השינה
  • רגשות אשמה או חוסר ערך
  • קשיים בריכוז או במוקד אנשים עם דיכאון מז'ורי עשויים גם להפגין מחשבות או עיסוקים במוות או בהתאבדות.
  1. הפרעת דיכאון מתמשכת (או דיסתימיה) כפי שמרמז שמה, הפרעת דיכאון מתמשכת יכולה להימשך תקופה ארוכה, ולפעמים אף שנים. בעוד שהיא עדיין יכולה לעורר רגשות של ייאוש, עצב והנאה מופחתת, הרגשות עשויים לא להיות עזים כמו אלה שחווים בדיכאון מז'ורי. כתוצאה מכך, הפרעת דיכאון מתמשכת מכונה לפעמים "דיכאון מתפקד גבוה".

המאבקים המתמשכים הקשורים לצורה זו של דיכאון יכולים לשבש משמעותית את הפעילויות היומיומיות, העבודה ואפילו מערכות היחסים של האדם. במקרים רבים, אדם עם דיסתימיה עשוי להיתפס בטעות כפסימי, עגמומי או מתלונן כל הזמן, כאשר למעשה הוא מתמודד עם מחלת נפש כרונית.

  1. הפרעה דו-קוטבית (או מאניה דיפרסיה) הפרעת דיכאון זו שונה מאחרות עקב נוכחות של שפל וזינוק רגשי קיצוניים. לדוגמה, אדם עשוי להפגין תסמינים דיכאוניים במהלך שלב שפל, כגון רגשות עצב, ייאוש, עייפות ורעיונות אובדניים. עם זאת, בניגוד לדיכאון מז'ורי, תקופות אלה משולבות במצבים של אנרגיה בלתי מוגבלת ואופוריה.

תדירות תנודות מצב הרוח הקיצוניות הללו אצל אנשים עם הפרעה דו-קוטבית יכולה להשתנות, ולהתרחש בתדירות שבועית או לעתים רחוקות יותר, מספר פעמים בשנה.

  1. דיכאון לאחר לידה (או דיכאון לאחר לידה), שינויים הורמונליים יכולים לגרום לנשים לחוות התקפי בכי ותחושות עצב, המכונים בדרך כלל "בייבי בלוז". עם זאת, רגשות אלה אמורים לחלוף תוך שבוע או שבועיים. אם הם נמשכים, זהו לעתים קרובות סימן לדיכאון לאחר לידה.

לסיכום

חשיבות הזיהוי והטיפול בדיכאון אצל גברים אינה מוגזמת ודורשת תשומת לב. על ידי הבנת התסמינים, הגורמים וההשפעות הייחודיים של דיכאון אצל גברים, אנו יכולים לפעול למען אבחנות מדויקות יותר וטיפולים יעילים יותר. כל אדם הוא עולם ומלואו ונדרשת הבנת המקרה באופן מעמיק,על-מנת שיהיה אפשר לתת את האבחון המתאים והגישה המתאימה ביותר לאותו אדם. טיפול בשיטת הפסיכותרפיה, כגון טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, מוכיחה את עצמה ככלי הנותן מענה רב ערך בסיוע לגברים להתמודד עם הדיכאון שלהם ולהתגבר עליו.

 

הפניות:

צוות מרפאת מאיו. (ללא תאריך). דיכאון אצל גברים: הבנת הבעיות. מרפאת מאיו. אוחזר ב-17 בדצמבר 2023 מאתר https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/male-depression/art-20046216
ברג'ס, ל. (2019). סימנים לדיכאון אצל גברים: מה צריך לדעת. חדשות רפואיות היום. אוחזר ב-17 בדצמבר 2023 מאתר https://www.medicalnewstoday.com/articles/324312
מערכת אינפו-מד. (2019). דיכאון אצל גברים: אלו התסמינים שיעוררו חשד. אינפו-מד. אוחזר ב-17 בדצמבר 2023 מאתר https://www.infomed.co.il/articles/6297/
HEBPSY. (ללא תאריך). גורמים לדיכאון אצל גברים. HEBPSY. אוחזר ב-17 בדצמבר 2023 מאתר https://www.hebpsy.net/me_article.asp?article=2957

 

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

אודות הכותבת

התוכן נכתב ע"י אורטל קמר, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בעלת תעודה של שיטת טיפול אנרגטית בשם "להאיר את ליבנו באינסוף", בעלת תעודה באימון קואצינ'ג המתמקד בתקשורת והקשבה ומטפלת בפסיכותרפיה טראנספרסונאלית.