כיצד לזהות פיגור שכלי גבולי

האם אתה מודע? כיצד לזהות פיגור שכלי גבולי

כל ילד הוא ייחודי, פורח וגדל בקצב שלו, אנו כהורים נהנים מכל רגע, רואים וחווים אותם גדלים ולפעמים תוהים לעצמנו "איך הוא יהיה כשהוא יגדל…" אבל מה קורה כאשר נראה שהמסע שלהם לא תואם את הציפיות שלנו?

עם גל המידע על פיגור שכלי גבולי, חשבתי שזה יהיה רעיון טוב לצלול עמוק לתוך הנושא המסקרן הזה. לעתים קרובות מדי, הורים מוצאים את עצמם מתמודדים עם מטח של ז'רגון רפואי, מתקשים להבין את הנוף שלפנינו. כל הוראה שואף להאיר את הנושא המורכב לכאורה הזה, לקבל תובנות לגבי הסיבות, זיהוי ודרכי הטיפול. במאמר זה אשתדל להדריך במתן התמיכה הדרושה לילדך.

מה גורם לפיגור שכלי גבולי?

הגורם לפיגור שכלי גבולי הוא דאגה של הורים רבים כאשר חלק מהילדים נולדים עם מצב זה בשל גורמים גנטיים, כאשר תפקודם האינטלקטואלי נוטה לשקף את רמות ה- IQ של ההורים. סיבוכים טרום לידתיים כגון סוכרת הריונית, עישון או צריכת אלכוהול במהלך ההריון וסיבוכים פרינטליים כמו לידה קשה או צהבת ילודים יכולים גם הם לתרום.

השפעות סביבתיות משחקות תפקיד משמעותי. אלה הגדלים בנסיבות סוציו-אקונומיות מוחלשות מתמודדים לעתים קרובות עם ליקויים קוגניטיביים. חשיפה לעופרת או מתכות אחרות רעילות, תת-תזונה או חוסר גירוי בשנים הראשונות ועוד גורמים אחרים הקשורים. ילדים אלה מציגים עיכוב באבני דרך התפתחותיות, המהוות אינדיקטורים מכריעים לצמיחה הקוגניטיבית של הילד. התערבות מוקדמת, זיהוי בזמן ותמיכה נאותה יכולים להוביל לתוצאות טובות יותר, ולהפחית את ההשפעה על התפקוד האינטלקטואלי. חיוני להבין את הגורמים הללו, שכן הסעיף הבא יסביר עוד יותר כיצד ניתן לזהות עיכובים בהתפתחות הילד.

הכרה בעיכוב בהתפתחות הילד

אינטואיציה ומעקב קבוע ממלאים תפקיד מכריע בהבחנה בעיכובים בהתפתחות הילד. רוב הילדים עוקבים אחר מסלול סטנדרטי של התקדמות, רוכשים מיומנויות ויכולות חדשות בשלבים שונים. לדוגמה, תינוקות בדרך כלל מתחילים למלמל בגיל שישה חודשים והם הליכונים מוכשרים עד גיל שנתיים.

עם זאת, ילדים עם ליקויים קוגניטיביים כגון פיגור שכלי גבולי עשויים שלא להתקדם בקצב זהה. הם עשויים להפגין פיגור משמעותי בהגעה לאבני דרך התפתחותיות קריטיות אלה, כולל מיומנויות מוטוריות כגון הליכה או טיפול בפריטים, הבנת דיבור ושפה, יכולות קוגניטיביות כמו זיהוי צורות או צבעים, כמו גם אינטראקציות חברתיות ומיומנויות עזרה עצמית.

אם ההורים מבחינים בעיכובים כאלה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע להערכה. זכרו, גילוי מוקדם יכול לעשות הבדל משמעותי בניהול ובטיפול, ולשפר את התפקוד האינטלקטואלי של הילד.

זיהוי קשיים חברתיים ותקשורתיים

ילדים עם פיגור שכלי גבולי חווים לעיתים קרובות אתגרים משמעותיים באינטראקציות חברתיות ובתקשורת. קשיים אלה ניכרים במאבקם להביע מחשבות ורגשות, להבין אחרים ולהפגין התנהגות מקובלת חברתית.

כמה סימנים בולטים כוללים קושי לשמור על קשר עין, אוצר מילים מוגבל, וקושי להבין רמזים חברתיים. אתם עשויים לראות את ילדכם מתקשה לעקוב אחר הוראות, לענות על שאלות או להבין שיחות. בעיות אלה יכולות לעתים קרובות להוביל לתסכול, המוביל לבעיות התנהגות.

חיוני שאנו כהורים, נציע את התמיכה הדרושה. מתן מרחב בטוח עבורם לתקשר, לקחת את הזמן כדי להבין את דפוסי התקשורת הייחודיים שלהם, וללמד התנהגות חברתית הולמת הם כולם אסטרטגיות בעלות ערך. נדבר יותר על אסטרטגיות תמיכה בסעיף הקרוב 'תפקידנו כהורים וכיצד עלינו לטפל?'.

זכרו תמיד, אלה סימנים, לא וודאויות. הערכה מקצועית היא קריטית אם אתה חושד שילדך עלול לסבול מפיגור שכלי גבולי.

טיפול במיומנויות ושילוב חברתי

אם ילדכם אובחן עם פיגור שכלי גבולי, טיפולים שונים יכולים להיות כלים רבי עוצמה לשיפור, לשיפור יכולותיו הקוגניטיביות, החברתיות והתקשורתיות. טיפולים כגון ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור ושפה וטיפול התנהגותי מועילים במיוחד.

מרפא בעיסוק (OT) יכול לעזור לילדכם לפתח את המיומנויות המוטוריות שלו, להעצים אותו לבצע משימות יומיומיות עם סיוע מינימלי ולהקנות לו תחושת עצמאות. OT's עשויים להשתמש בפעילויות מעשיות מבוססות משחק כדי להעסיק ילדים בפגישות טיפוליות.

טיפול בדיבור ושפה

טיפול בדיבור ובשפה, החיוני לשיפור מיומנויות תקשורת, עשוי גם לסייע בהבנה חברתית. מטפלים בשפה יעבדו על שיפור אוצר המילים והדקדוק של ילדכם תוך לימדו אותם כיצד להשתמש במיומנויות אלה במסגרות חברתיות. טיפול התנהגותי יסייע גם בניהול התנהגויות מאתגרות ובקידום התנהגות חברתית מקובלת.

זכור כי תוכניות התערבות מוקדמת ושילוב בחינוך הרגיל הן אסטרטגיות מועילות מוכחות לשילוב חברתי. להגיע לקהילה המקומית שלך ולתוכניות ממשלתיות; לישראל, למשל, יש רשת משגשגת של משאבים כאלה. הורים יכולים לגשת לתוכניות אלה על מנת ליצור את סביבת הלמידה הטובה ביותר עבור ילדם.

תפקידנו כהורים וכיצד עלינו לטפל?

כהורים, תפקידנו בתמיכה בילד עם פיגור שכלי גבולי הוא בעל חשיבות עליונה. אומץ, סבלנות ואהבה הם נר לרגלינו בסיוע לילדנו לפרוח בדרכיו הייחודיות. הכרה ביכולותיו של ילדנו, במקום להתמקד רק במגבלותיו, יכולה להשפיע לטובה על תפקודו האינטלקטואלי ועל יכולת ההסתגלות שלו.

יצירת סביבה מכילה ומטפחת חיונית להתפתחות ילדנו. עידוד קבוע, והצבת ציפיות מציאותיות מבטיחים שהם לא יהיו מוצפים אך עדיין שואפים להשתפר. חשוב גם שהורים יישארו משכילים לגבי מצבו של ילדם ויישארו בקשר הדוק עם מורים ומטפלים. סנגור לצרכי ילדכם יבטיח שהוא יקבל את התמיכה הנכונה בכל ההקשרים, במיוחד במסגרות חינוכיות.

יתר על כן, מומחים מציעים כי ההשתלבות במרקם החברתי הופכת חלקה יותר כאשר ההורים מעורבים בפגישות הטיפוליות של ילדם ובתרגילים אחרים. חשיפה זו ממקור ראשון מציידת את ההורים לנהל טוב יותר את האתגרים הספציפיים שילדם עשוי להתמודד איתם בתרחישי חיי היומיום.

לבסוף, ואולי הכי חשוב, קבלה ואהבה ללא תנאי עוברות דרך ארוכה. כל ילד הוא ייחודי, עם עוצמות ואתגרים שונים. השלמה ואימוץ הייחודיות של ילד עם פיגור שכלי גבולי היא אחת הפעולות האוהבות ביותר שהורה יכול לבצע למען רווחת ילדו.

חשוב לזכור שאנו כהורים גם זקוקים לתמיכה והכלה של המצב אל מול בן/בת הזוג ואל מול הילד, במצבים אלו ניתן בהחלט לפנות לטיפול ותמיכה מקצועית שתהיה אוזן קשבת ותספק את הכלים המתאימים להתמודדות.

אודות הכותבת

התוכן נכתב ע"י אורטל קמר, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בעלת תעודה של שיטת טיפול אנרגטית בשם "להאיר את ליבנו באינסוף", בעלת תעודה באימון קואצינ'ג המתמקד בתקשורת והקשבה ומטפלת בפסיכותרפיה טראנספרסונאלית. 
 

אהבתם? שתפו >>